לייעוץ מלאו פרטים

צו עיכוב יציאה מהארץ

warrant

משרד עורך דין עידן רוקח מספק מענה מהיר, יעיל ומקצועי ללקוחות המשרד המיוצגים הסובלים מסנקציות שרירותיות וממגבלות שהוטלו עליהם על ידי רשויות וביוזמת נושים, תוך הצבת זכויות היסוד של האזרח במרכז, וכחלק ממענה כולל ורחב להסדרת נטל החובות מצוואר החייבים

צו עיכוב יציאה מהארץ הוא צו שיפוטי הניתן על ידי רשמי הוצאה לפועל, לעתים בקלות דעת, בהליך בירוקרטי שאינו בוחן לעומק את נחיצות הצו, הפגיעה בזכויות הפרט של החייב אל מול הסיכונים הקיימים.

צו עיכוב יציאה מן הארץ ניתן בשני מקרים בלבד:

כנגד חשוד או נאשם המצוי תחת הליך פלילי– צו זה ניתן על ידי שופט, כנגד חשוד או נאשם אשר אינו מצוי במעצר, בשלבי החקירה או לאחר הגשת כתב אישום ובעת ההמתנה למשפט. צו זה ניתן תוך בחינת נסיבות המקרה והסיכונים, על מנת להבטיח כי החשוד/נאשם לא יבחר בבריחה מן הארץ על מנת לחמוק מהליך משפטי. במקרים רבים הצו מופק בהסכמה בין התביעה להגנה, כתנאי לשחרור ממעצר.

כנגד חייב – צו עיכוב יציאה מהארץ נפוץ יותר כנגד חייבים, אשר עומד נגדם תיק אחד או יותר בהוצאה לפועל, בשל חוב מזונות, חוב לבנק, חוב לגורם ממשלתי, חוב לגורם פרטי או עסקי, איחוד תיקים בהוצאה לפועל או  חייב המצוי בהליכי חדלות פירעון.

צו עיכוב יציאה מן הארץ לחייבים אינו מופק באופן אוטומטי עצם קיום החוב או פתיחת התיק בהוצאה לפועל, אולם ניתן בקלות יתרה לבקשת נושים ובעל עניין בחוב, במעמד הצד המבקש בלבד, וללא זכות הטיעון וההגנה לחייב בטרם הפקת הצו.

יחד עם זאת, תיקון לחוק הוצאה לפועל שנקבע בשנת 2023 הצר את אפשרויות השימוש בחוק למניעת ניצול החוק ופגיעה בזכויות האזרח, וקבע מספר מגבלות ותנאים להפקתו:

  • ניתן להפיק צו עיכוב יציאה מן הארץ רק כנגד חייבים שסכום החוב התלוי כנגדם עולה על 50,000 ₪. סעיף זה מחריג חוב מזונות.
  • חייב אשר הופק כנגדו צו כזה, ומצוי בהסדר תשלומים בהם הוא עומד, יוכל לבקש את ביטול הצו עם הגעת החוב לסכום של 40,000 ₪.
  • לא ניתן יהיה לדרוש הפקדת דרכון או למנוע את חידוש הדרכון בגין חוב נמוך מ-50,000 ₪.

משמעותו של צו עיכוב יציאה מן הארץ

המשמעות הברורה של צו עיכוב יציאה מן הארץ- היא מניעת האפשרות המעשית לצאת את גבולות המדינה.

נתוני הצו משודרים ומעודכנים אל מערכות משטרת הגבולות, והמידע יופיע בפניהם בעת הצגת הדרכון של החייב בעמדות הבידוק ברשות שדות התעופה, רשות הנמלים ובמעבר הגבול הייבשתי.

במקרה בו קיים חשש או חשד לקיומו של צו כזה, מומלץ להקדים ולבדוק אל מול הרשויות, באתר הממשלתי הלאומי או בטלפון.

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ לחייבים

מטרתו של צו עיכוב יציאה מהארץ היא מניעת האפשרות שהחייב יימלט מתשלום חובותיו באמצעות העתקת מגוריו למדינה אחרת, כאשר המחוקק אינו רואה בצו כאקט של ענישה ועל כן מאפשר את הפקתו באופן חד צדדי. נוסף לסיכון שבהימלטות מתשלום החובות, מחזיקות הרשויות בתפיסה כי נסיעה לחו"ל, גם אם לטווח קצר ושלא למטרת בריחה, כרוכה בעלויות גבוהות, אותן ראוי כי ישקיע החייב בתשלום חובותיו.

לצד זאת, עצם קיומם של חובות התלויים כנגדו של אדם, אינו מצביע על ביטול זכויותיו, ולמרות שהצו הופק בהליך חוקי, על ידי גורם מורשה ולבקשת צד אחד- קיימת האפשרות לערער עליו ולהביא לביטולו.

בשל המורכבות הקיימת בהליכים ובסמכויות המדינה כנגד חייבים, מומלץ לנהל הליך זה באופן מקצועי ולהסתייע בעורך דין מומחה לנושא ובעל ניסיון והיכרות עם הרשויות האמורות.

ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ יתבסס על בחינת הסיבה המקורית להפקת הצו מלכתחילה, וטענת הביטול תחתור להפרכת הטענה האמורה, או להצגת נסיבות נוספות שיש להביא בחשבון.

כאשר הצו שהופק עוסק בעצם סכנת הבריחה לבדה, ניתן יהיה לבסס את הבקשה לביטולו על מספר גורמים שיפריכו טענה זו, לרבות התיקון האחרון לחוק:

  • חייב המקיים חיי משפחה, קהילה, מחזיק במשרה מחייבת- יוכל לבסס את בקשתו על מרכז החיים הקושר אותו למדינה, ואי הסבירות לנטישה של כל הללו בשל קיום חוב.
  • חייב בעל חוב נמוך יחסית, ו/או גבולי לתקרת החוב הקבועה בחוק- יוכל לטעון לאי סבירות לבריחה בשל חוב שאינו אימתני וניתן לסילוק ולהסדרה.

ביטול צו יציאה מהארץ- על בסיס צרכי הנסיעה

חייב אשר נושא בעול חובות בהיקפים גבוהים מאלה שנקבעו בתקרות בחוק, יוכל לבסס את בקשת ביטול הצו באופן זמני, לצורך נסיעה לחו"ל המבוססת על צורך מהותי.

נסיעה לחו"ל לצרכי נופש והנאה מטבע הדברים אינה בבחינת צורך מהותי, וגם ללא סכנת הימלטות אמיתית צפויה להידחות על הסף. לעומת זאת, קיימות לא מעט נסיבות נוספות המצדיקות את ביטול הצו, דוגמת:

  • נסיעה לחו"ל לצורך רפואי- מצבו הרפואי של החייב דורש התייעצות עם מומחה, קבלת טיפול רפואי, ניתוח או פרוצדורה רפואית אחרת שמתקיימת בחו"ל. לעניין זה יתכן ביטול של הצו ומתן היתר גם במקרים בהם השירות הרפואי ניתן גם בישראל, כנגד הצגת אסמכתא וסיבה המצדיקה את הבחירה בקבלת השירות בחו"ל ולא בישראל.
  • נסיעה לחו"ל לצורך רפואי של בן משפחה של החייב. היתר זה ניתן בדומה לסעיף הקודם, גם במקרה והצורך הרפואי הוא עבור בן משפחה מדרגה ראשונה של החייב: הורה, בן/בת זוג, ילדים או אחים.
  • ביקור בני משפחה מדרגה ראשונה- עבור חייל בודד, ובהתאם להיתר מתאים הניתן על ידי הצבא.
  • נסיעה לצורך נוכחות והתייצבות בהליך משפטי המתקיים כנגד החייב או מטעמו או במידה והחייב נדרש על ידי גורמים רשמיים בחו"ל להתייצבות לצרכי עדות או צורך בירוקרטי מחייב אחר.
  • נסיעה לחו"ל הנדרשת על ידי רשויות המדינה, לפעילות מבצעית או למטרה אחרת, לחייב הפועל בשירות מוסדות המדינה.

נסיבות אלו מצריכות הגשת בקשה לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ באופן זמני, תוך הגשת הבקשה לרבות כלל האסמכתאות התומכות בטענה ומאמתות את סיבת הבקשה- 14 יום לכל הפחות לפני מועד הנסיעה הצפוי. חריגה מטווח זה תתאפשר במסגרת בקשה להשתתפות בלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, כאשר זו ניתנת להסדרה באמצעות הגשת בקשה דחופה.

ביטול צו יציאה מהארץ לצורך נסיעות עבודה

בעוד שבבסיס התייחס המחוקק לנסיבות אישיות והגביל את ביטול הצו בנסיבות של צרכי עבודה לחייבים אשר נסיעתם נדרשת בשירות המדינה, עולם התעסוקה הגלובלי יצר נסיבות נוספות הנדרשות להתייחסות חריגה.

עובדים רבים בישראל מועסקים בחברות בינלאומיות או בחברות מקומיות המנהלות קשרי מסחר ושירותים גלובליים, ודורשים מעובדיהם נכונות לטיסות לצרכי עבודה בשוטף.

חייב המצוי תחת צו עיכוב יציאה מהארץ, עשוי למצוא עצמו במצב של ביצה ותרנגולת- כאשר המשרה המהווה את נקודת המוצא מן החובות, עשויה להישלל ממנו בשם אותם חובות. נסיבות אלו יצריכו העמקה לנבכי המשרה וצרכיה, הוכחת צורך ומימון של מקום העבודה לנסיעות האמורות, ולעתים רבות גם העמדת בטחונות אחרים של החייב.

עורך דין עידן רוקח עוסק רבות בליווי חייבים ובביטול מגבלות על חייבים לרבות ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ, במקצועיות, במסירות וביצירתיות- תוך חתירה לפתרון ולמענה לכל מקרה ונסיבות באופן אישי.

רוצים לדעת עוד?

למאמר על עורך דין חובות

לייעוץ מלאו פרטים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.