לייעוץ מלאו פרטים

עבודה ללא תלוש משכורת

working without paycheck

עבודה ללא תלוש משכורת היא בבחינת עבירה על החוק, אולם יתרה מכך, גם פוגעת בזכויותיו של העובד ובאינטרסים של המעסיק כאחד. ההסכמה על עבודה ללא תלוש משכורת עשויה להתקיים בשני אופנים:

  • ביוזמת המעסיק- המעסיק מבקש לחסוך את עלויות המעביד החלות עליו כחוק, באמצעות תשלום ישיר לעובד ועקיפת הרשויות. במקרים מסוימים יציע המעביד לעובד הטבות מסוימות דוגמת תשלום ישיר גבוה יותר לצורך הסכמתו, ובמקרים אחרים יתנה את המשרה בהסכמה להסדר, תוך ניצול הצורך של העובד בהכנסה ובפרנסה.
  • ביוזמת העובד- דרישת העובד לעבודה ללא תלוש שכר נפוצה במקרים בהם הנסיבות האישיות של העובד מביאות אותו לצורך בהשתכרות שלא תעבור דרך רשויות המס והמדינה, ובעיקר בהכנסה שאינה מתועדת ומדווחת, ולא ניתן להתבסס עליה בהליכי גבייה והליכים משפטיים המתקיימים כנגדו.

בין המקרים בהם עובדים מחפשים אחר עבודה ללא תלוש משכורת:

הליכים משפטיים כנגד חייב

אדם אשר תלויים כנגדו חובות מהותיים, עשוי למצוא עצמו תחת סנקציות ומגבלות שהוטלו על ידי הוצאה לפועל, הליכים משפטיים בהם ההחלטה צפויה להתבסס על הכנסות החייב כחלק ממערך השיקולים.

עובד אשר מצוי בהליך הסדר חובות, בין אם באמצעות חדלות פירעון וביו אם לאו, מצוי תחת פיקוח מחמיר ובחינה מדוקדקת של הוצאותיו והכנסותיו. הליכים אלו חותרים לא אחת להפחתת החובות מן הסכום המקורי, ולהגעה להסדר תשלומים נוח ככל הניתן, שהכנסה רשומה עשויה להוות חיסרון במסגרתם. עבודה ללא תלוש משכורת עשויה להיראות כפתרון נוח, התחמקות מתשלומי מס וקבלת הסכום "נקי ביד", לאפשר לעובד להציג מצג שווא בנוגע ליכולותיו ולהשיג הסדר נוח ומקל יותר.

יחד עם זאת, עבודה ללא תלוש משכורת והסתרת הכנסה בהליכים משפטיים, היא עבירה שעשויה להתגלות בנקל על ידי נושים נואשים, ולגרום לביטול כל נכונות ורצון טוב של הרשויות בהתנהלותן כנגד החייב, ואף לאישום פלילי.

עיקול משכורת/עיקול חשבון בנק

חייב המצוי תחת הליכי גבייה בהוצאה לפועל ללא הליך הסדרה רשמי, עשוי לאבד את הגישה לחשבונו ולשכרו, במידה והוטל על אלו עיקול רשמי. עיקול המוטל על חשבון הבנק כולו, על המשכורת בכללותה או בחלקה, מוביל לא מעט חייבים לחיפוש אחר עבודה ללא תלוש משכורת, לצרכי קיום.

חשוב לדעת: לא ניתן לעקל שכר עבודה במלואו, ובהתאם לאופן ההעסקה והמשרה (תחשיב יומי או חודשי), יש להשאיר בידי החייב סכום כסף הקבוע בחוק, בהתאם למצבו המשפחתי, לצרכי קיום.

יחד עם זאת, הסכומים הקבועים בחוק אינם מייצגים את צרכי הקיום הריאליים, ובמקרים רבים בלאו הכי "נבלעים" במינוס הקיים בחשבון הבנק, ומקשים על החייב את היציאה מן המצב המורכב מלכתחילה.

לעניין זה ייתכנו גם חייבים המבקשים עבודה ללא תלוש משכורת בנוסף לעבודתם הרשמית והכנסתם המדווחת, על מנת להגדיל את ההכנסה ולהבטיח את צרכי הקיום שלהם ושל משפחתם, מבלי שהשכר הנוסף יופנה אף הוא לכיסוי החובות.

בני/בנות זוג בהליכי גירושין

בין הנסיבות המובילות עובדים לחיפוש עבודה ללא תלוש משכורת, ניתן למצוא נשים וגברים בהליכי גירושין- המבקשים להסתיר מבן/בת הזוג הכנסות, במטרה להשיג תנאים מיטיבים בקביעת חלוקת הרכוש ומזונות הילדים.

הן בתי המשפט לענייני משפחה והן מוסדות הרבנות העוסקים בסוגייה, נוהגים לקבוע דמי מזונות ילדים מינימליים המשקפים את צרכי הקיום הבסיסיים של הילד ללא תלות בהכנסת ההורים. הסתרת הכנסות באמצעות עבודה ללא תלוש משכורת על ידי האב- לרוב נועדה להימנע מחבות מזונות גבוהה יותר. כאשר הסתרת ההכנסה מתבצעת על האם- לרוב המטרה תהיה לחייב את האב בתמיכה כספית מהותית יותר.

עבודה ללא תלוש משכורת – חסרונות

בין אם העבודה ללא תלוש משכורת מיועדת להימנעות מתשלומי מס, לצרכי השגת יתרון בסכסוכי גירושין ובין אם בשל צרכי קיום מהותיים ואי יכולת להתנהל באמצעות משכורת רשומה והעברה בנקאית, לעבודה ללא תלוש משכורת קיימים חסרונות רבים:

1.עבודה "בשחור" אינה חוקית וחושפת את העובד והמעביד לתביעה ולאישום פלילי.

2.אי תיעוד ההכנסות מוביל לפגיעה בזכויות העובד אל מול הרשויות: הזכות לדמי אבטלה, פיצוי במקרה של פגיעה בכושר העבודה.

3.העובד אינו מממש את זכויותיו לטווח הארוך, אינו זוכה לתנאים סוציאליים ולחיסכון לפנסיה המחייב את המעביד והעובד על פי חוק.

4.במרבית המקרים והנסיבות סופו של העובד להתגלות, מה שעשוי להעמידו במצבים משפטיים מורכבים עוד יותר.

הצורך בכסף מזומן והקושי שבהתנהלות תחת חובות, נושים והליכים משפטיים עשוי להביא רבים לתחושה של חוסר ברירה. חשוב לדעת כי לכל בעיה מן הבעיות האמורות ולבעיות רבות נוספות קיים פתרון מעשי, חוקי, שיסייע לעובד לעמוד בצרכי הקיום שלו ושל משפחתו, להגן על משאביו, תוך הסדרת חובותיו ושחרור מן העול והלחץ הכרוכים בהתנהלות האמורה.

עורך דין עידן רוקח מלווה חייבים רבים, ומסייע בידם למצוא את הדרך החוקית ליציאה ממעגל החובות, ההסתרה, הסנקציות והלחצים, ולעבודה במסגרות השומרות על הזכויות והתנאים המיטיבים להם ראוי כל עובד.

לקריאה נוספת על עורך דין חובות

לייעוץ מלאו פרטים
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.