באופן כללי, דיני נזיקין הם חלק מהמשפט האזרחי והם עוסקים במקרים שבהם אדם או ישות כלשהי גורמים לפציעה, שבגינה הניזוק יכול לתבוע פיצויים מהמזיק.
רשימת המצבים שבהם עוסק עורך דין נזיקין כוללת, בין השאר: תאונת דרכים, תאונת עבודה, רשלנות (כמו רשלנות רפואית), לשון הרע, תקיפה, מטרד (כמו זיהום אוויר או רעש), גניבת עין (ניסיון של הנתבע להיבנות ממוניטין של עסק כלשהו תוך הטעיית הלקוחות שהוא עצמו בעל המוניטין).
היסודות המרכזיים בכל תיק נזיקין הם: חובה, הפרת חובה, קשר סיבתי ופגיעה.
דוגמאות לסוגי נזיקין
- עוולה מכוונת
עורך דין נזיקין הוא איש המקצוע שיעזור לכם במקרה שנגרמה לכם עוולה מכוונת. למשל, קטטה תיחשב כמעשה מכוון, בניגוד לפגיעה בטעות שלא תחשב כמכוונת, עם זאת היא עשויה להיחשב כרשלנות אם נפגעתם במהלכה. עוולה מכוונת כוללת מעשים פסולים המפריעים או פוגעים ברווחה או ברכוש שלהם.
בעוד שהפרקליטות היא האחראית לכתבי אישום בפלילים שעלולים להוביל לקנס או למאסר, כתב אישום בנזיקין מוגש לרוב על ידי עורך דין נזיקין, התובע פיצוי כספי ללקוח שלו, עבור הנזקים שגרם לו הנאשם.
- עוולת רשלנות
רשלנות היא מצב נוסף שבה מתמחה עורך דין נזיקין. מדובר בהפרה של קודי התנהגות ספציפיים המסמנים את דרכי הפעולה שבהם מצופה לפעול אדם מהישוב, ואת החובה החוקית של הציבור לפעול בדרך מסוימת שתפחית את הסיכון לפגיעה באחרים. אי עמידה בתקנים אלה נחשבת לרשלנות.
רשלנות היא סוג העוולה הנפוץ ביותר, ואינה כרוכה בפעולה מכוונת. רשלנות מתרחשת כאשר אדם לא מצליח לפעול בזהירות המספקת וכתוצאה מכך נפגע אדם אחר. דוגמאות לעוולות רשלנות בהן מתמחה עורך דין נזיקין:
- תאונת החלקה ונפילה
- תאונת דרכים
- רשלנות רפואית
מקרה של החלקה ונפילה עלול להתרחש כאשר בעל הנכס לא פעל כפי שאדם סביר היה פועל, ובכך גורם לנזק למבקר או ללקוח. כלומר, אם הרצפה רטובה לאחר הניקוי ולא הוצב במקום שלט אזהרה ואדם החליק ונפגע, הוא יכול להגיש תביעת נזיקין בגין רשלנות.
במקרה של תאונה על הכביש שבה נפגע אדם כי הנהג נסע מעל למהירות המותרת ופעל ברשלנות, הנפגע יוכל לתבוע פיצוי מהנהג.
- עוולת אחריות
יש מקרים שבהם ניתן להטיל אחריות לפגיעה על המזיק, ללא הוכחה של רשלנות או של אשמה ישירה. במקרים שכאלה, על הקורבן להוכיח שהוא נפגע בגלל מעשיו של האדם האחר. כלומר, התרחשה פעולה שהביאה בסופו של דבר לפגיעה באדם אחר.
תביעות אלה כוללות, למשל, צרכן שנפגע ישירות ממוצר שקנה. העובדה שהחברה לא התכוונה לפגוע בצרכן לא יכולה להגן עליה מפני תביעה. מוצר פגום או מקרה של נשיכת לב הם דוגמאות לאחריות שקיימת למרות שלא הייתה כוונה לפגוע.